لغو قیمت‌گذاری؛ شرط اول رشد صنعت لوازم‌خانگی

مهندس نوید ایزدپناه

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مدیر عامل استیل البرز با اعلام این مطلب در حاشیه سی امین سالگرد تاسیس  شرکت گفت: تولیدکنندگان باید قیمت  محصولات تولیدی را به گونه‌ای مدیریت کنند که به مصرف‌کنندگان فشار زیادی وارد نشده و سهم بازار حفظ شود. زیرا حدود ۲۰۰ تولیدکننده لوازم خانگی در کشور داریم و رقابت شدید قیمتی بین این شرکت‌های تولیدکننده ایجاد می‌شود. ایجاد فشار قیمتی بر تولیدکنندگان موجب افت کیفیت محصولات خواهد شد.

نوید ایزدپناه، با اشاره به ضرورت  ثبات قیمت‌ها در صنعت لوازم خانگی گفت: در صنعت لوازم خانگی حدود شش ماه است که قیمت‌ها ثابت نگه داشته شده و به نظرم این رفتار اشتباهی است. بازار تحمل افزایش‌های بیش از ۵ تا ۱۰ درصد را ندارد. قیمت یکسری از مواد اولیه افزایش و دوباره کاهش یافت، اما متوسط قیمت مواد اولیه متناسب با قیمت ارز در سامانه نیما افزایش یافته و قیمت مواد اولیه وارداتی را افزایش داده است.

وی در ادامه نسبت به وضعیت حاشیه سود در صنعت لوازم‌خانگی گفت: در صنعت لوازم خانگی، عموما حاشیه سود تولیدکنندگان بین ۷ تا ۱۵ درصد است.

زمانی که حاشیه سود کاهش یابد، علاقه واحدهای تولیدی به سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه کاهش می‌یابد و از طرف دیگر قدرت خرید مصرف‌کننده در حال کاهش بوده و تقاضای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد. اکثر تولیدکنندگان لوازم خانگی که سابقه طولانی تولید داشتند در بازارهای صادراتی حضور داشتند، اما با گسترده شدن تحریم‌ها حجم صادراتی شرکت‌ها کاهش می‌یابد و شرکت‌ها مجبور به عرضه بیشتر محصولات خود در داخل کشور می‌شوند و دلیل اجرای طرح‌های توسعه‌ای کاهش می‌یابد.

ایزدپناه همچنین در مورد اثر تحریم‌ها بر وضعیت صادرات گفت: برخی شرکت‌های قدیمی ‌چون استیل البرز، بخشی از محصولات خود را در بازار صادراتی عرضه می‌کردند، ولی هرچه تحریم‌ها شدت بیشتری پیدا کرد ما مجبور شدیم،  صادرات را کاهش دهیم و متعاقبا محصول جایگزین را در بازار داخل عرضه کنیم و این مساله به نوعی به  فشار بر بازار داخل نیز منجر شده  است. بزرگ‌ترین مشکلی که در زمینه تحریم‌ها برای شرکت وجود دارد از دست دادن بازارهای صادراتی است.

مدیر عامل استیل البرز همچنین با اشاره به تعرفه‌های صادراتی مواد اولیه خام و نیمه‌خام نیز گفت: تاکنون لیست کامل مواد خامی‌ که مشمول حذف معافیت مالیاتی صادراتی می‌باشند، کامل منتشر نشده و اگر این لیست اعلام شود که کدام مواد اولیه شامل معافیت‌های مالیاتی نیستند، تنش‌های بازار کاهش یافته و آرامش به بازار بازمی‌گردد. وی درباره وضعیت تامین مالی و تامین نقدینگی شرکت‌های لوازم خانگی گفت: در کشور بازار سرمایه به بازار پولی متصل است. مثلا زمانی که یک شرکت بخواهد به صورت انتشار اوراق سلف تامین سرمایه‌ کند، باید ضامن بانکی داشته باشد. این موضوع به علت سیاستگذاری غلط بوده که بازار سرمایه به بازار پولی متصل شده است. اکثر شرکت‌های متوسط به همین دلیل نمی‌توانند از بازار سرمایه تامین سرمایه کنند. در شرکت استیل البرز حدود ۱۰ درصد از  بازار پولی نقدینگی لازم برای تولید را تامین می‌کنیم، اما بیشتر، سرمایه در گردش شرکت را از محل سرمایه‌گذاری سهامدار تامین می‌کنیم.

ایزد پناه درباره برنامه برای شرکت استیل البرز برای ورود به بورس گفت: با توجه به قوانین سختگیرانه، این شرکت برنامه بلندمدت برای ورود به بورس دارد و در کوتاه‌مدت برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

وی گفت: سری محصولات جدید استیل البرز قرار است ۳ تا ۴ماه آینده در بازار عرضه شود.

شرکت صنایع استیل البرز، تولیدکننده و صادر کننده سینک ظرفشویی Stainless Steel در ایران بوده که فعالیت خود را از سال‌ها پیش با پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و ظرفیت سالانه ۲۰۰هزار قطعه سینک در شهر شیراز آغاز کرد.

این شرکت  پس از سال‌ها، ظرفیت تولیدات خود را در محصولات سینک اجاق گاز و هود به بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار قطعه محصول در سال ارتقا بخشیده و تولیدات خود را به بیش از ۲۰۰ مدل مختلف در بازارهای داخلی و بیش از ۴۰کشور جهان از جمله خاورمیانه، خاور دور، کانادا، جنوب آفریقا، اقیانوسیه و اروپا عرضه می‌کند.

برگرفته از: روزنامه دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *