طرز تهیه نان خانگی در فر

طرز تهیه نان خانگی در فر

پیچیدن عطر نان در خانه می‌تواند شما را به حال و هوای خانه‌های قدیمی ببرد. عطری که این روزها در کمتر جایی می‌توانید آن را تجربه کنید. اما اگر شیفتۀ بوی نان هستید و می‌خواهید در خانه خود پختن انواع نان را امتحان کنید، در حال حاضر این تجربه برای شما امکان‌پذیر شده است. پس با ما همراه باشید تا با تهیه نان خانگی در فر آشنا شوید و بتوانید نان سنتی و فانتزی را به سادگی درست کنید.

آشنایی با طرز تهیه نان خانگی در فر

گرچه نان‌های پخته شده در تنور با هیچ نان دیگری در دنیا قابل مقایسه نیستند اما لذت پختن نان در آشپزخانۀ آپارتمان‌ها هم تجربه بی‌نظیری است که حتماً به دل شما می‌چسبد. استفاده از انواع فر برقی و فر برقی-گازی در آشپزخانه امکان پختن انواع نان های خانگی را به شما می‌دهد و به سادگی می‌توانید نان سنتی مثل تافتون تا نان فانتزی را درست کنید.

طرز تهیه نان تافتون در فر خانگی

یکی از ساده‌ترین نان‌هایی که می‌توانید در فر خانگی درست کنید، نان تافتون است. برای تهیه این نان از روش پخت زیر استفاده کنید:

پودر خمیر مایه، آب ولرم و شکر را در ظرف مناسب به خوبی هم بزنید سپس روی ظرف را بپوشانید و آن را در یک فضای گرم قرار دهید تا اصطلاحاً ور بیاید.

آرد را الک کرده و با روغن مایع و نمک در ظرف جداگانه مخلوط کنید. آب را کم کم به ترکیب آرد اضافه کنید تا خمیر شل نشود و با قاشق هم بزنید تا مواد به‌صورت خمیر شود و چسبندگی کمی داشته باشد.

طرز تهیه نان خانگی در فر

در مرحلۀ بعدی خمیر را با دست ورز دهید تا کمی حالت چسبندگی پیدا کند. این کار را حدود ۱۰ دقیقه ادامه دهید. در نهایت هم خمیر را در یک ظرف بزرگ‌تر ریخته و چانه‌های آن را آماده کنید.

پس از آماده کردن چانه‌ها، خمیر شما باید استراحت کند. ظرف را با یک پارچه بپوشانید و در جای گرم قرار دهید. پس از حدود 5/1 ساعت خمیر را برداشته و به چانه‌های کوچک تقسیم کنید و باز هم در ظرف قرار داده تا حدود ۱۵ دقیقه دیگر استراحت کند.

در این مرحله نوبت به صاف کردن خمیر با وردنه است. چانه‌های کوچک آماده شده را در داخل فر برقی قرار داده تا نان شما حاضر شود.

طرز تهیه نان خانگی در فر

طرز تهیه نان فانتزی خانگی در فر

برای تهیه نان خانگی روش‌های زیادی وجود دارد. پخت نان در فر و حتی روی اجاق گاز، تجربه شیرینی است که می‌توانید آن را در خانه امتحان کنید. اگر می‌خواهید پختن نان فانتزی در فر را امتحان کنید، دستور آماده کردن آن را در اختیار شما قرار داده‌ایم:

مراحل تهیه نان خانگی در فر

شیر را روی حرارت ولرم کنید، به‌‌صورتی که دست شما را نسوزاند. سپس آن را با مایه خمیر و شکر مخلوط کنید تا اندازه‌ای که یک دست شده و شکر در آن به‌طور کامل حل شود. مایع را در یک جای گرم قرار دهید تا فرآیند تخمیر انجام شود.

در مرحله بعد روغن و زرده تخم مرغ را به وسیله همزن به آرامی هم بزنید تا مواد یک دست شود.

پس از عمل آمدن مایه خمیر، ترکیب تخم مرغ را به آن اضافه کنید. آرد الک شده را به وسیله قاشق مرحله به مرحله در ظرف ریخته و هم زمان آن را در ظرف مخلوط کنید.

ریختن آرد را تا زمانی ادامه‌ دهید که خمیر از حالت شل درآمده و کمی سفت شود. توجه کنید که ریختن آرد زیاد باعث از بین رفتن خمیر شما خواهد شد. این کار را تا وقتی ادامه دهید که خمیر شما دیگر چسبندگی نداشته باشد. سپس خمیر را برداشته و چند بار به کف ظرف بکوبید.

طرز تهیه نان خانگی در فر

مرحله بعدی نوبت استراحت دادن خمیر شماست. در این مرحله بافت خمیر باید بسیار نرم و لطیف باشد، آن را در یک ظرف چرب قرار دهید و با چاقو روی آن را یک برش به شکل + بزنید. سپس یک ساعت صبر کنید تا خمیر شما حجیم شود.

پس از استراحت خمیر، آن را به چانه‌های کوچک تقسیم کرده و با دست ورز دهید و سپس به وسیله وردنه آن را صاف کنید. سپس نیم ساعت دیگر به خمیر استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود.

سینی فر را چرب کنید. خمیرها را داخل سینی قرار دهید و روی آن‌ها را به وسیله یک قلمو با ترکیب کره، زرده تخم مرغ و شیر بپوشانید. سپس سینی را در داخل فر قرار دهید تا آخرین مرحله از تهیه نان خانگی در فر کامل شود. پس از ۵ دقیقه نان‌های شما آماده است.

طرز تهیه نان خانگی بدون مایه خمیر

تقریباً تمامی نان‌ها با مایه خمیر درست می‌شوند، ماده‌ای که یک مخمر است و علاوه بر افزایش حجم نان باعث پوک شدن نان می‌شود. اما اگر در زمان پخت نان، مایه خمیر در خانه نداشتید نباید خود را از لذت پخت نان در فر برقی-گازی در خانه محروم کنید. برای این کار یک ترفند ساده یعنی استفاده از بیکینگ پودر وجود دارد.

پخت نان با مایۀ خمیر، نیاز به فرآیند تخمیر دارد که مدت زمان عمل آمدن نان را طولانی‌تر می‌کند. همچنین باید آن را بیشتر ورز دهید تا خمیر به حجم مورد نظر شما برسد. در صورتی که تهیه خمیر با بیکینگ پودر فرآیند پخت نان را کوتاه‌تر می‌کند.

برای درست کردن نان خانگی در فر با بیکینگ پودر همان فرآیند پخت نان را انجام دهید. فقط در مرحله استراحت کردن خمیر، مدت زمان کمتری را در نظر بگیرید تا به سادگی لذت تهیه نان خانگی در فر را تجربه کنید.

طرز تهیه نان خانگی در فر

نکات پخت نان در فر

برای تهیه نان خانگی در فر، علاوه بر یک فر در آشپزخانه و مواد لازم به دانستن فوت و فن‌هایی دارید که کمتر به آن اشاره می‌شود.

  • از مواد اولیه مرغوب استفاده کنید: آرد، شیر و تخم مرغ تازه انتخاب کنید. چرا که در کیفیت نان شما تاثیرگذار است.
  • دمای مناسب فر را تنظیم کنید: پخت نان در دمای بالا باعث خشک شدن نان شما می‌شود و اگر در دمای پایین‌تر آن را تنظیم کنید، نان شما خمیر می‌شود.
  • اضافه کردن تدریجی شیر یا آب: برای تهیه نان خانگی در فر، نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، اضافه کردن آب یا شیر به‌صورت مرحله‌ای و چند قسمتی است. چرا که بافت خمیر وابستگی زیادی به این موضوع دارد.
  • از میزان نمک مناسب استفاده کنید: نمک در فعال شدن خمیر مایه و فرآیند تخمیر و در کیفیت نهایی آن تاثیرگذار است. البته میزان نمک در هر مدل نان متفاوت است.
  • در چربی نان صرفه‌جویی نکنید: استفاده زیاد از چربی در نان باعث پوک شدن و لطیف شدن بافت آن می‌شود.
  • در فر رطوبت مناسب را تنظیم کنید: ایجاد رطوبت در فر باعث می‌شود، نان بیشتر پف کند. به همین منظور می‌توانید یک ظرف آب را در فر قرار دهید یا قبل از گذاشتن نان، داخل آن را اسپری کنید.

تهیه نان خانگی در فر و یک تجربه لذت بخش

خوراکی‌های خانگی این روزها طرفدار زیادی دارند. اگر شما هم به این نوع خوراکی‌ها علاقه‌مند هستید، تجربۀ لذت‌بخش درست کردن نان در فر خانگی را از دست ندهید. فرهایی که این روزها به دلیل وجود گازهای رومیزی بیش از گذشته نیاز آن‌ها احساس می‌شود و در کنار سایر تجهیزات آشپزخانه، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر تهیه نان خانگی در فر برقی یا انواع دیگر آن می‌توانید برای پخت غذاها نیز از این وسیله کاربردی در آشپزخانه استفاده کنید. پس در کنار لذت آشپزی در خانه، این بار تهیه نان خانگی در فر را نیز تجربه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *