طراحی آشپزخانه باید شیک و مدرن باشد!

طراحی آشپزخانه چیست ؟

افرادی که طراحی آشپزخانه را انجام می دهند به خوبی می دانند اشیای آشپزخانه را در کجا قرار دهند تا جلوه بیشتری داشته باشد. اما طراحی آشپزخانه باید به گونه ای باشد که علاوه بر جذابیت آشپزخانه کارآیی خوبی داشته باشد. آشپزخانه در هر خانه ای یکی از مهمترین مکان های خانه محسوب می شود که بیشتر از هر مکان دیگری در کانون توجه قرار می گیرد و به همین دلیل باید به طراحی آشپزخانه اهمیت زیادی داده می شود.

بیشتر خانم هایی که خانه دار هستند ترجیح می دهند طراحی آشپزخانه خانه شان به گونه ای باشد که با یک تراس و یا حیاط خلوت کوچکی در ارتباط باشد. یکی از نکاتی که بسیار در طراحی ایده آل آشپزخانه مطرح می باشد این است که آشپزخانه نباید بیش از حد از در خروجی دور باشد. چرا که خریدهایی که برای خانه انجام می شود به راحتی تا آشپزخانه حمل شود. همچنین یکی از نکات دیگری که باید در طراحی آشپزخانه آن را رعایت کنید، فضای میز غذاخوری می باشد که باید در دسترس قرار بگیرد.

چهار کاربرد اساسی در طراحی آشپزخانه :

همانطوری که بیان کردیم آشپزخانه از آنجایی که قلب خانه محسوب می شود باید به طراحی آن هم اهمیت بسیاری داده شود. چهار نکته در طراحی آشپزخانه وجود دارد که باید برای جایگاه آنها بسیار اهمیت قائل شویم که در ادامه آنها را بیان می کنیم.

  1. انبار : باید در آشپزخانه مکانی وجود داشته باشد که مواد غذایی و ظرف و ظروف را در آنجا قرار دهیم.
  2. آماده سازی غذا : محلی که برای طبخ غذا باید مد نظر داشته باشیم، این مکان باید مکان بسیار مناسبی باشد تا طبخ غذا به آسانی صورت گیرد. همچنین مکان دیگری هم باید برای شستشو، مخلوط و خرد کردن مواد غذایی در نظر گرفته شود.
  3. پخت و پز : باید در انتخاب لوازمی که طبخ غذا را انجام می دهند بسیار دقت نمود، چرا که مدل اجاق گاز و ماکروویو شما بسیار مهم است که آن را در جای مناسبی قرار دهید.
  4. صرف غذا : برخی از افراد مایل هستند تا غذای خود را روی کانتر آشپزخانه صرف کنند و برخی دیگر روی میز غذا خوری ناهار و شام خود را سرو می کنند. مکان مناسبی باید برای کانتر و یا میز آشپزخانه در نظر گرفته شود.

این چهار موردی که در بالا بیان کردیم باید در طراحی آشپزخانه همه خانه ها انجام شود، فذرقی ندارد که آشپزخانه بزرگ و یا کوچک باشد، در هر صورت باید این چهار فاکتور را در طراحی آشپزخانه رعایت کنید. این چهار فاکتور استانداردهای لازم را دارند ولی با توجه به تغییراتی که در دکوراسیون خانه ها رخ داده است شما می توانید استانداردهای آن را تغییر دهید.

ویژگی های اصولی در طراحی آشپزخانه :

اگر طراحی آشپزخانه به صورت مهندسی باشد باید تمامی وسایل آشپزخانه طوری چیده شود که غیر قابل تغییر باشند، موادی که در اینگونه آشپزخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد معمولا از جنس تخته چند لایه، چوب، پلاستیک و نئوپان می باشد. البته برخی از افراد روی لایه چوبی را با پوششی از پلاستیک و یا لاک چوبی می پوشانند.

شما می توانید برخی از وسایل آشپزخانه خود را که بیشتر نیاز دارید مانند ظروف ادویه را در قفسه هایی قرار دهید که از جنس چو و یا تخته ای هستند که روکشی پلاستیکی روی آنها را پوشانده است. البته برخی از وسایل دیگری که سنگین هستند مانند قابلمه و یا ماهی تابه را باید در قفسه هایی قرار دهید که فلزی هستند.

اگرشما آشپزخانه ای کوچک دارد و نمی توانید قفسه های چوبی و فلزی را در آنجا نصب کنید بهتر است از درهای کشویی و یا تاشو استفاده کنید که فضای کمتری را اشغال کند ولی بسیار کاربردی باشد. این درب ها به گونه ای طراحی شده اند که هنگام باز و بسته شدن فضای زیادی را اشغال نمی کنند و به همین دلیل بهترین انتخابی می تواند باشد برای کسانی که آشپزخانه های بسیار کوچکی دارند.

کابینت های طبقه داری وجود دارند که شما می توانید از آنها برای قرار دادن وسایلی که به ندرت استفاده می کنید و یا سنگین هستند استفاده کنید. کابینت های که دیواری هستند دارای عمق کمی می باشند و به همین دلیل می توان از سطوح کاری آنها بدون اینکه مشکلی به وجود آید استفاده کنید. این کابینت ها بهترین انتخاب برای کسانی می باشد که نمی خواهند چندان در آشپزخانه خود خم و راست شوند و به راحتی وسایل خود را استفاده کنند.

برخی کابینت های  وجود دارند که به طور یکسره بلند هستند و شما می توانید در این کابینت ها وسایل پاک کننده مانند جارو را در آن قرار دهید. همچنین در برخی از کابینت ها می توانید سطل زباله، ماشین ظرفشویی و وسایل دیگر خود را قرار دهید تا بهتر بتوانید از آنها استفاده کنید.

ویژگی های فضای پخت و پز در طراحی آشپزخانه :

یکی از دستگاه هایی که برای آشپزخانه بسیار واجب است، دستگاه های مکش که همان هود است می باشد. این دستگاه باید به گونه ای طراحی شود که زیبایی طراحی آشپزخانه را بیشتر کند، چرا که بیشتر از هر وسیله دیگری در دید می باشد. همچنین باید لوله کشی که برای هود انجام می شود با کابینت ها و نقشه کشی آشپزخانه هماهنگی لازم را داشته باشد.

یکی دیگر از وسایلی که در آشپزخانه برای پخت و پز بسیار مهم می باشد و تاثیر بسیاری در زیبایی آشپزخانه ها دارد اجاق گاز می باشد. شما باید اجاق گاز آشپزخانه خود را به گونه ای انتخاب کنید که آشپزخانه شما را مدرن تر کند. همچنین اجاق گاز باید با وسایل دیگر در آشپزخانه هماهنگ باشد و آشپزی کردن را آسان تر کند. پریز های برقی که در آشپزخانه می خواهید قرار دهید باید برای هر منطقه مناسب باشد.

سینک ها ظرفشویی که دو لمگه هستند یکی از بهترین انتخاب هایی می باشد که می توانید برای طراحی آشپزخانه خود داشته باشید. چرا که در یک طرف این سینک ظرف های کثیف خود را قرار می دهید و در طرف دیگر آن شستشوهای خود و آبگیری ظروف خود را انجام می دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *