تفاوت های اصلی بین سولاردوم و ماکروویو

بسیاری از افرادی که می خواهند برای خانه خود خرید کنند بین سولاردوم و ماکروویو نمی دانند کدام گزینه را انتخاب کنند. برخی به اشتباه گمان می کنند که سولاردوم و ماکروویو شبیه به یکدیگر هستند و کارآیی و عملکرد آنها هم دقیقا مشابه یکدیگر می باشد. در صورتی که سولاردوم و ماکروویو تفاوت هایی با یکدیگر دارند و هر کدام از آنها دارای ویژگی های خاصی می باشند.

بنابراین شما اگر قصد تغییر در سبک خانه خود را دارید و می خواهید برای خانه خود سولاردوم و ماکروویو تهیه کنید باید با تمامی ویژگی های آن آشنا شوید تا بتوانید به راحتی یکی از آنها را انتخاب کنید. برخی وسایل دیگری هم مانند فر توکار برقی هم وجود دارد که کارآیی آنها هم تقریبا شبیه سولاردوم و ماکروویو می باشد.

در ابتدا برای اینکه شما بهتر بتوانید تفاوت های سولاردوم و ماکروویو بدانید، توضیحاتی را در مورد این دو بیان می کنیم.

معرفی سولاردوم و ماکروویو :

همانطوری که بیان کردیم سولاردوم و ماکروویو تفاوت هایی از لحاظ کارکرد و فرآیندهای عملکردی با یکدیگر دارند که در ادامه برخی از آنها را بیان می کنیم.

  1. ماکروویو :

در لغت ماکروویو یعنی امواج رادیویی که موج کوتاهی دارند و مانند پرتوهای قابل رویت نور بخش مهمی از طیف الکترو مغناطیسی دستگاه را تشکیل می دهند. امواجی که کوتاه هستند بیشتر برای برنامه های تلویزیونی و تلفن همراه به کار می رود ولی در صنعت پخت غذا و فرآوری مواد غذایی هم از آن استفاده می شود. این امواج زمانی که با ماده غذایی برخورد می کنند امکان دارد که منتشر، انعکاس و یا جذب شوند.

مواد فلزی که در درون دستگاه قرار دارد این امواج را به طور کامل منعکس می کنند. اما باید دقت داشته باشید که مواد غیر فلزی مانند شیشه و یا پلاستیک امواج درون دستگاه را به طور کامل از خود عور می دهند و موادی هم که دارای آب هستند مانند فرآورده های غذایی این امواج را جذب می کنند.

هرچه فرکانس دستگاه بیشتر باید شدت نفوذ آن به مواد غذایی هم بیشتر می شود، ولی برد امواج آن بسیار کوتاه تر می شود. شما برای اینکه بهتر این موضوع را درک کنید باید بدانید که هر زمان دستگاه روشن باشد هرچیزی را که در مجاورت دستگاه قرار دهید به شدت تحت تاثیر ارتعاشاتی که در دستگاه وجود دارد قرار می گیرد.

یکی از مهمترین تفاوت های سولاردوم و ماکروویو این است که، کسانی که اتاق های ماکروویو را طراحی می کنند امواج شکل گرفته را درون آن اتاق محبوس می کنند و تنها زمانی آن امواج می توانند از درون دستگاه خارج شوند که درب آن باز و بسته شود. ولی در سولاردوم اوضاع بدین شرح نمی باشد و عملکرد آن متفاوت است.

ولی به طور کلی تفاوت سولاردوم و ماکروویو در قدرت نفوذ امواج می باشد. از آنجایی که قدرت نفوذ امواج ماکروویو به تمامی سطح غذایی که در حال پختن است یکسان نمی باشد، باید برای اینکه غذا به خوبی پخته و یا گرم شود هرچند دقیقه یکبار غذا را زیر و رو کنید.

  1. سولاردوم :

اولین تولید کننده ای که این دستگاه را تولید کرد کمپانی ال جی بود که در واقع تلاش نموده فناوری ماکروویو را با امواج گرمایشی که نوری است ترکیب کند. در درون محفظه سولاردوم یک هیتر ذغالی برای پخت غذا قرار گرفته است. این هیتر به نوعی نوری می باشد که در داخل رشته های زغالی قرار گرفته است و امواجی را که تولید می کند با گرما و عمق نفوذ بسیار بالایی می باشد.

علاوه بر اینکه در قسمت بالایی محفظه هیتری قرار دارد، در قسمت پاییینی محفظه هم چندین هیتر سرامیکی و هالوژنی قرار داده اند تا امواج گرمایشی را از زیر هم برای تولید غذا فراهم کند. در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت که از جمله مهمترین تفاوت اصلی بین سولاردوم و ماکروویو جریان های برق و گرمایی است که برای تولید غذا به وجود می آورند.

مهمترین تفاوت سولاردوم و ماکروویو :

اکنون که با عملکردهای هر دوی این دستگاه ها آشنا شدید به راحتی می تواند تفاوت های آنها را درک کنید و به خوبی متوجه شوید که کدامیک از آنها برای پخت غذا انتخاب مناسبی می باشد.

همانطوری که بیان کردیم محفظه پخت سولاردوم نوری می باشد و بر خلاف دستگاه های دیگری مانند ماکروویو که محفظه آنها چهارگوش می باشد، محفظه سولاردوم استوانه ای و مدور می باشد که از این طریق امواج گرمایی بهتری را روی مواد غذایی منعکس می کند.

در نتیجه باید بدانید که ماکروویو تنها به وسیله امواج الکترو مغناطیسی می تواند عملیات پخت را انجام دهد ولی سولاردوم با ترکیبی از عملیات ماکروویو و امواج گرمایشی نور پخت غذا را انجام می دهد. مهمترین تفاوت سولاردوم و ماکروویو همین موضوع می باشد.

سولاردوم با ترکیب پختی که انجام می دهد می تواند به راحتی دمای مواد غذایی را که در حال پخت هستند در مدت 5 دقیقه به بالای 320 درجه برساند و این مسئله نهایت قدرت آن دستگاه را نشان می دهد. سرعت گرم شدن غذا در سولاردوم به طور تقریبی 3 برابر بیشتر از ماکروویو است.

پس در نتیجه سولاردوم پخت غذای بسیار بالایی دارد، و زمانی که پخت غذا با سرعت بالا انجام شود مواد مغذی که در غذا وجود دارد بهتر نگهداری می شود و همچنین غذا بسیار خوش طعم تر و لذیذتر می شود. بنابراین اگر قصد داشته باشید سولاردوم و ماکروویو را برای خانه خود تهیه کنید با این مطالب که بیان کردیم به خوبی می توانید تفاوت ها آنها را درک کنید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

سولاردوم یکی از بهترین و جدیدترین وسیله پخت غذا محسوب می شود که تمامی ویژگی هایی که یک ماکروویو دارد را در خود جای داده است، ولی امکانات پخت غذای آن نسبتا بیشتر از ماکروویو می باشد، چرا که سولاردوم می تواند غذاها را گریل کند و برای غذاهایی که از هر دو طرف نیاز به گریل کردن دارند بهترین انتخاب شما سولاردوم می تواند باشد، همچنین تهیه بیشتر غذاهای ایرانی و فرنگی را می توانید در لیست غذاهای سولاردوم مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *