بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک چیست؟

مناسب ترین رنگ آشپزخانه

کسانی که آشپزخانه کوچک دارند و می‌خواهند فضای آن بزرگ‌تر جلوه کند، بیش از هر چیز باید به انتخاب ترکیب رنگ‌های مناسب برای آن فکر کنند. استفاده اصولی و با سلیقه از رنگ‌های روشن و تیره در کنار یکدیگر کمک شایانی به دل‌بازترشدن آشپزخانه‌های کوچک می‌کند. در ادامه، از بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک خواهیم گفت و شما را با چند نمونه از محبوب‌ترین ترکیب رنگ‌های مورداستفاده در چنین آشپزخانه‌هایی آشنا خواهیم کرد. همراه ما باشید.

بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک

سفید، آبی کم‌رنگ مایل‌به‌سبز و خاکستری مایل‌به‌آبی/ صورتی

ترکیب رنگ‌هایی که در تیتر مشاهده می‌کنید دستتان را برای طراحی آشپزخانه کاملا باز می‌گذارد. دیوار و سقف سفید آشپزخانه، نور را منعکس می‌کنند که باعث دل‌بازترشدن فضای آن می‌شود. می‌توانید قسمت‌هایی از پیشخوان‌ها و کابینت‌ها را به سلیقه خودتان آبی کم‌رنگ یا خاکستری کنید که تضاد و زیبایی خاصی به آشپزخانه خواهد بخشید.

سفید، انواع طیف‌های رنگ سفید، همراه با به‌کارگیری چوب طبیعی در برخی قسمت‌ها

استفاده از رنگ‌های سفید و انواع طیف‌های آن، کارتان را برای انتخاب بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک بسیار آسان می‌کند؛ چون این رنگ‌ها تأثیر بسزایی در بزرگ و دل‌باز جلوه‌دادن فضا دارند. با استفاده اصولی و مناسب از رنگ‌هایی مثل سفید مایل به خاکستری، یا سفید مایل به زرد فضای آشپزخانه یکدست‌تر و بهتر خواهد شد.

برای آنکه ظاهر امروزی‌تری به آشپزخانه بدهید، می‌توانید از کفپوش چوب طبیعی استفاده کنید (یا مثلا از چوب طبیعی در پیشخوان و کابینت‌ها استفاده کنید).

قهوه‌ای، مسی و آبی

ترکیب این رنگ‌ها مناسب برای کسانی است که دوست دارند فضای آشپزخانه جلوه زمینی‌تری داشته باشد. برای کابینت‌ها رنگ قهوه‌ای (نه چندان تیره و نه چندان روشن) و برای دیوار پشت سینک ظرف‌شویی رنگ سنگ‌آهک (معمولا سفید یا خاکستری روشن) را انتخاب کنید. روی پیشخوان آشپزخانه را هم سنگ گرانیت آبی کار کنید.

برای اضافه‌کردن رنگ مسی به مواردی که گفته شد، می‌توانید سینک ظرف‌شویی مسی نصب کنید (یا چراغ‌آویز مسی).

و اما می‌رسیم به انتخاب بهترین رنگ برای این آشپزخانه کوچک: رنگ‌های خاکی، بژ و خاکستری روشن بهترین انتخاب‌ها برای این آشپزخانه کوچک هستند و مکمل رنگ‌های قهوه‌ای، مسی و آبی‌اند.

آبی فیروزه‌ای، زرد مایل‌به‌سبز و طلایی

ترکیب این رنگ‌ها از طراحی‌های داخلی قدیمی‌تری است که البته هنوز از مد نیفتاده است و علاوه بر دل‌بازتر جلوه‌دادن آشپزخانه، فضای شادی به آن می‌بخشد. از سایه‌روشن یکی از این رنگ‌ها برای دیوارها استفاده کنید و درجه تیرگی بیشتر همان رنگ را به کابینت‌ها بزنید. در قسمت‌هایی مثل دیوار پشت ظرف‌شویی هم می‌توانید از سرامیک‌ها یا کاشی‌های رنگارنگ استفاده کنید که فضای آشپزخانه را به‌مراتب سرزنده‌تر می‌کند. در کنار این ترکیب رنگ می‌توانید برای پیشخوان کابینت‌ها از فورمیکا، کوارتز یا شیشه (با رنگ‌های شاداب) استفاده کنید.

زرد، سفید و مشکی

رنگ زرد هم یکی از انتخاب‌های عالی برای آشپزخانه‌های کوچک است و وقتی نور بر آن بتابد، درخشندگی خاصی پیدا می‌کند. برای آنکه فضای آشپزخانه کوچک بزرگ‌تر جلوه کند، توصیه می‌شود همراه با رنگ زرد از رنگ سفید استفاده کنید؛ مثلا می‌توانید کابینت‌ها را زرد کنید و دیوار و سقف را سفید (یا برعکس). این دو رنگ یکدیگر را برجسته‌تر می‌کنند. برای پیشخوان آشپزخانه هم از سنگ مرمر سیاه یا رنگ خاکستری تیره استفاده کنید. تضادی که این رنگ به وجود می‌آورد، فضای آشپزخانه را بیش از پیش دل‌باز می‌کند.

رنگ‌های فلفل پاپریکا (قرمز)، دارچین (قهوه‌ای) و کاری (زرد)

با ترکیب رنگ این ادویه‌ها، می‌توان فضایی را در آشپزخانه‌های کوچک ایجاد کرد که یادآور غروب و طلوع خورشید باشد؛ فضایی که با گرم‌ترین خوشامدگویی‌ها کسانی را که وارد آن می‌شوند به خود می‌خواند. هنگام انتخاب بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک می‌توانید رنگ قرمز و انواع طیف‌های آن را هم مدنظر قرار دهید. برای متعادل‌کردن فضای آشپزخانه، بهتر است در کنار این رنگ‌های شاد و پرانرژی از رنگ‌های سفید، سنگ‌های براق و دیگر چیزهایی که نور را منعکس می‌کنند بهره بگیرید.

خاکستری تیره، خاکستری روشن و نقره‌ای

ترکیب درجه‌های مختلف یک رنگ بخصوص (تیره، متوسط و روشن) مثل خاکستری، فضای آرامش‌بخشی در آشپزخانه‌های کوچک به وجود می‌آورد. وقتی تفاوت میان رنگ قسمت‌های مختلف آشپزخانه چندان ملموس نباشد، فضا بزرگ‌تر از مساحت واقعی آن جلوه خواهد کرد. همین ترکیب را با هر رنگ دیگری که بخواهید، می‌توانید امتحان کنید. تنها نکته مهم این است که تفاوت میان رنگ قسمت‌های مختلف نباید خیلی چشمگیر باشد.

سبز نعنایی، آبی دریایی (آبی روشن مایل‌به‌سبز) و سفید

ترکیب این رنگ‌ها هم مثل مورد قبل فضایی آرامش‌بخش به آشپزخانه کوچک شما می‌دهد، با این تفاوت که ترکیب دو رنگ سبز نعنایی و آبی دریایی، کمی آن را شاداب‌تر و زنده‌تر می‌کند. استفاده از رنگ سفید هم درخشش و روشنایی لازم را به آشپزخانه می‌دهد. کمی رنگ نارنجی در برخی قسمت‌ها هم گرمی خاصی به فضا می‌دهد و استفادۀ باسلیقه از آن در کنار این رنگ‌ها، جلوه آشپزخانه را زیباتر می‌کند.

سفید، مشکی همراه با رنگ/ رنگ‌های دلخواه

تضاد بسیار زیادی که میان دو رنگ سفید و مشکی است، می‌تواند فضای آشپزخانه کوچک شما را بزرگ‌تر جلوه دهد. دیوارهای آشپزخانه را سفید کنید (یا انواع طیف‌های رنگ سفید) و بر روی کابینت‌ها از رنگ مشکی استفاده کنید؛ به‌این‌شکل کابینت‌ها و به‌طورکلی فضای آشپزخانه، با کمک رنگ سفید، برجسته‌تر خواهد شد و دل‌بازتر جلوه می‌کند.

برای سایر قسمت‌ها و وسایل آشپزخانه هم تقریبا از هر رنگ دیگری که دوست داشته باشید می‌توانید استفاده کنید. بنا به آنچه گفته شد، هنگام انتخاب بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک، می‌توانید از تضاد قابل‌ملاحظه میان دو رنگ سفید و مشکی هم بهره بگیرید و به‌این‌شکل، رنگ‌های سایر قسمت‌ها را با آزادی‌عمل بیشتری انتخاب کنید

سبز چمنی و کرمی، همراه با به‌کارگیری چوب بلوط برای برخی قسمت‌ها

ترکیب این رنگ‌ها با الهام از رنگ‌های موجود در طبیعت انتخاب شده‌اند و یکی از انتخاب‌های محبوب و پراستفاده برای بزرگ‌تر جلوه‌دادن آشپزخانه‌های کوچک هستند. سبز چمنی، کرمی و چوب بلوط، همگی ته‌رنگ زرد دارند و در کنار هم، شادابی و توازن خاصی به فضای آشپزخانه می‌دهند. تیرگی چوب بلوط و تضاد آن با دو رنگ روشن دیگر هم از دیگر ویژگی‌های این ترکیب رنگ بسیار زیبا است.

توصیه‌های پایانی برای انتخاب بهترین رنگ برای آشپزخانه های کوچک

  • تاحدامکان انتخاب رنگ‌های روشن و سرد را در اولویت قرار دهید. چنین رنگ‌هایی بیشترین تأثیر را در بزرگ‌تر به‌نظررسیدن فضا دارند. رنگ‌هایی مثل آبی روشن یا سبز برای ما یادآور فضاهای آرام و آزاد طبیعی نظیر آسمان و اقیانوس‌ها هستند که مزیت دیگر استفاده از چنین رنگ‌هایی است. از سوی دیگر استفاده از رنگ‌های گرم مثل قرمز، نارنجی یا سبز لیمویی توصیه نمی‌شود. فضای آشپزخانه با چنین رنگ‌هایی کوچک‌تر به نظر خواهد رسید.
  • استفاده از رنگ‌هایی مثل نیلی یا سبز کم‌رنگ فضای آشپزخانه را دل‌بازتر و بزرگ‌تر می‌کند. با استفاده از رنگ‌های پاستلی هم می‌توانید احساس و آرامش موجود در فضا را بیشتر و ملموس‌تر کنید.
  • اگر به طراحی و دکوراسیون داخلی امروزی‌تر و مدرن‌تر علاقه‌مندید، توصیه می‌شود از رنگ آبی آسمانی استفاده کنید.
  • استفاده از رنگ‌های براق هم به دل‌باز و بزرگ‌تر به‌نظررسیدن آشپزخانه کمک می‌کند. علت آن است که این رنگ‌ها نور را منعکس می‌کنند و به‌این‌شکل فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهند.
  • برای دو دیوار روبه‌روی هم در آشپزخانه از رنگ‌های تیره استفاده کنید و برای دو دیوار دیگر از رنگ‌های روشن. تضاد میان رنگ‌های روشن و تیره هم نقش مؤثری در بزرگ‌تر جلوه‌دادن فضا دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *