آشپزخانه اداری؛ چرا مدیران شرکت‌ها باید این مطلب را بخوانند؟

آشپزخانه اداری به سبک استیل البرز

آشپزخانه اداری، امروزه نقش پررنگ و متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده است. نمی‌توان از کارکنان توقع داشت که بی‌وقفه (یا به قول خارجی‌ها non-stop) پشت میز بنشینند و کار کنند. مطالعات نشان داده است که نشستن طولانی‌مدت، باعث چاقی شده و همین چاقی موجب بیماری‌هایی مثل سرطان، دیابت، چربی خون و مرگ زودرس می‌شود.

مدیران اداری باید بدانند برای آنکه کارمندانشان بتوانند بهتر و باکیفیت‌تر کار کنند، می‌بایست فضایی وجود داشته باشد که افراد برای لحظاتی از محیط یکنواخت کاری‌شان جدا شوند و به محیط جدیدی پناه ببرند. آشپزخانه اداری یکی از همان محیط‌هایی ا‌ست که افراد زیادی برای تجدید قوا و روحیه به آن مراجعه می‌کنند. لذا چنین محیطی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که هم ایمن باشد و هم به سلامت روح و جسم کارمندان کمک کند.

در ادامه درخصوص نکاتی که در طراحی آشپزخانه اداری باید رعایت کرد، صحبت کرده‌ایم. از همراهی شما پیشاپیش سپاسگزاریم.

دکوراسیون آشپزخانه اداری

روی صحبتمان با کارفرماها و مدیران شرکت‌هاست. چگونگی طراحی آشپزخانه اداری، یکی از مهم‌ترین کارهایی ا‌ست که در زمان ساخت یک دفتر مهندسی‌شده باید به آن توجه کافی داشته باشید. به‌ همین‌ منظور ما در ادامه به برخی از نکات مهم در خصوص دکوراسیون آشپزخانه اداری اشاره کرده‌ایم.

شما به کارمندانتان آن‌قدر حقوق نمی‌دهید که هرروز بخواهند از بیرون غذا تهیه کنند؛ پس لطفاً به این موارد توجه کافی داشته باشید!

جریان‌داشتن هوا در آشپزخانه اداری

در محیط آشپزخانه اداری، غذا و نوشیدنی‌های متنوعی وجود داشته که هرکدام بوی مخصوص به خود را دارند. غذایی که روی گاز رومیزی در حال گرم‌شدن و قهوه‌ای که در حال دم‌کشیدن است، به‌همراه گرمایی که از فر برقی-گازی و رفت‌وآمد کارکنان ایجاد می‌شود، هوای نامطبوعی را هم در داخل آشپزخانه و هم در اتاق‌های مجاور به‌ وجود می‌آورد. لذا آشپزخانه اداری را طوری طراحی کنید که هوا به‌خوبی جریان داشته باشد.

استفاده از هود با ظرفیت بالا می‌تواند در جابه‌جایی هوا تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. بهتر است آشپزخانه اداری را در قسمتی از سالن طراحی کنید که بتوان حداقل یک پنجره برای آن در نظر گرفت. بازبودن پنجره در گردش هوا تأثیر بسیار زیادی دارد.

کم‌کردن سروصدا

چه بخواهید و چه نخواهید، آشپزخانه اداری یک محیط پرسروصدا بوده و این کاملاً بدیهی ا‌ست. پس برای آنکه بتوانید از ورود صداها به اتاق‌های دیگر جلوگیری کنید، یک مرز فیزیکی از جنس شیشه‌ یا چوب ایجاد کنید. همچنین در زمان طراحی و اختصاص‌دادن بخشی از دفتر به آشپزخانه اداری، به این موضوع توجه کنید که محیط موردنظر، به اتاق‌های مهم که نیاز به تمرکز و تعمق دارند، نزدیک نباشد.

پرنورکردن محیط آشپزخانه اداری

کاملاً واضح است که آشپزخانه‌ اداری به روشنایی و نور زیاد نیاز دارد. فضا باید آن‌قدر روشن باشد که افراد بتوانند ببینند چه چیزی می‌خورند و چه چیزی خرد می‌کنند. در قسمت‌های مختلف آشپزخانه، سیستم‌های نوری قرار دهید. حتی سعی کنید لوازم آشپزخانه اداری را طوری انتخاب کنید که به روشنایی محیط کمک می‌کند. به‌طور مثال، استفاده از فر برقی، میز، صندلی و مایکروویو به ‌رنگ سفید، پیشنهاد خوبی برای روشن‌سازی آشپزخانه اداری است.

به این بسنده نکنید که آشپزخانه اداری‌تان به‌خوبی از محیط بیرون نور می‌گیرد؛ به زمستان هم فکر کنید که هوا زود تاریک می‌شود.

ایجاد فضای کافی برای همه

محیط آشپزخانه اداری نباید به‌گونه‌ای طراحی شود که کارمندان فضای کافی برای نشستن نداشته و مجبور باشند ایستاده غذا بخورند. علاوه ‌بر این، فضا را جوری در نظر نگیرید که مثل غذاخوری‌های مدرسه، بی‌روح و عبوس باشد. چنین فضایی را بهتر است با مبل‌های راحتی و میزهای فانتزی ترکیب کنید تا مکانی مشابه کافه‌های دنج برای کارمندانتان به‌وجود آید؛ البته اگر فضای کافی در اختیار دارید.

تجهیزات آشپزخانه در محیط‌های اداری

تجهیزات آشپزی، سنگ بنای تمام آشپزخانه‌های اداری‌ است. هنگام خریداری تجهیزات، باید به سایز آشپزخانه توجه کنید تا بتوانید تجهیزاتی خریداری کنید که بتواند بهترین عملکرد را برای کارکنان داشته باشد. برای مثال، برای آشپزخانه کوچک اداری باید از وسایلی مختصر و مفیدتر استفاده کنید. یک یخچال ساید‌بای‌ساید نمی‌تواند گزینۀ مناسبی برای فضاهای کوچک باشد. در ادامه به تجهیزات مورد نیاز یک آشپزخانه اداری پرداخته‌ایم.

یخچال: یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی که در همان ابتدا باید به فکر خریداری‌‌اش باشید، یخچال است. برای تمام کارکنان امکان تهیۀ غذا از بیرون وجود ندارد و شما هم به‌عنوان یک مدیر نمی‌توانید هرروز برای آن‌ها غذا سفارش دهید. اما کاری که می‌توانید بکنید این است که یک یخچال با گنجایش استاندارد تهیه کنید و آن را در آشپزخانه قرار دهید. در چنین شرایطی کارکنان شما می‌توانند غذا و خوراکی از خانه بیاورند و آن را در یخچال نگهداری کنند.

اجاق گاز: به همراه هر یخچالی، یک اجاق گازی هم باید وجود داشته باشد. برخی از غذاهایی که از یخچال خارج می‌شوند، نیاز به گرم‌شدن دارند. علاوه ‌بر این، برخی از افراد علاقه دارند با تهیۀ مواد اولیه، برای خودشان یک غذای گرم درست کنند. شما باید با قراردادن یک اجاق گاز در آشپزخانه، به فکر رفع نیازهای اولیۀ کارمندان خود باشید. برای آشپزخانه اداری بهتر است از گازهایی با تعداد شعلۀ زیاد استفاده کنید تا بتواند غذاهای بیشتری را آماده کند.

شیرآلات و سینک: پاکیزگی در یک محیط اداری جزو الزامات محسوب می‌شود. به‌ همین ‌منظور شما باید بستری را فراهم کنید که کارکنان با استفاده از آن بتوانند نظافت شخصی‌ و عمومی را رعایت کنند. وجود شیرآلات و سینک استیل به همۀ افراد این امکان را می‌دهد که با شست‌وشوی ظروف مصرفی و دست و صورتشان، در ایجاد یک محیط تمیز و نظافت‌شده فعال باشند.

مایکروویو و قهوه‌ساز: این موارد برای آشپزخانه‌هایی که از فضای زیادی برخوردارند پیشنهاد می‌شود. وجود یک مایکروویو به افراد این امکان را می‌دهد که در مدت‌زمان کوتاه‌تری غذایشان را آماده کنند. حتماً می‌دانید که صرفه‌جویی در زمان از چه اهمیت فراوانی در اداره‌جات برخوردار است. همچنین وجود یک قهوه‌ساز می‌تواند خستگی کارکنان را رفع کند و انگیزۀ آن‌ها را برای ادامۀ فعالیتشان افزایش دهد.

آشپزخانه اداری به سبک استیل البرز

5 نکتۀ ایمنی که در آشپزخانه اداری باید به آن توجه کنید

۱. یک طرح ایمنی در برابر آتش‌سوزی تهیه کنید و آن را در آشپزخانه قرار دهید. این طرح یا تابلو باید جایی قرار بگیرد که برای همه قابل رؤیت باشد. وقت بگذارید و یک دستورالعمل دقیق و کامل را تهیه کنید تا در صورت بروز انواع خاصی از آتش‌سوزی، همه ملزم به انجام آن باشند.

۲. سیستم‌های اعلام حریق و آب‌پاش‌ها را مرتباً بررسی کنید تا مطمئن شوید همۀ آن‌ها در سلامت کامل هستند. همچنین به کارکنان خود نحوه استفاده از کپسول‌های آتش‌نشانی و سایر تجهیزات محافظت در برابر آتش‌سوزی را آموزش دهید.

۳. سیم‌های فرسوده و نیمه‌فرسوده را جایگزین کنید. بررسی کنید که همۀ پریزهای برق و سیم‌کشی‌های آشپزخانه در سلامت کامل باشند. به کارمندان خود آموزش دهید تا سیم‌هایی را که به تعویض نیاز دارند به‌سرعت گزارش دهند.

۴. اتصال مستقیم لوازم برقی آشپزخانه به پریزها را محدود کنید. برای مثال، برای یخچال از ترانس برق استفاده کنید تا در زمان‌های قطعی برق، آسیبی به یخچال و سیم‌کشی‌ها وارد نشود.

۵. به کارمندان یادآوری کنید که هنگام پختن غذا همیشه مراقب غذا باشند. بیشترین گزارش‌های آتش‌سوزی مربوط به پخت‌وپز غذاست. بنابراین به کارمندان هشدار دهید که هنگام پخت‌وپز نباید از مایکروویو یا اجاق گاز دور شوند.

در آخر

آنچه می‌توان از این صحبت‌ها نتیجه گرفت این است که آشپزخانه اداری، عاملی فوق‌العاده مهم و تأثیرگذار در روند کاری کارمندان و مدیران است. وجود چنین محیط استانداردی می‌تواند در سلامت روحی و جسمی کارکنان نقش بسزایی ایفا کند. اگر شما مدیر هستید، لطفاً به ایجاد و طراحی آشپزخانه اداری بیشتر توجه کنید و اگر کارمند هستید، از وجود چنین فضایی بیشتر و بهتر بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *